X
تبلیغات

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

آموزشگاه استثنایی شمیم آبادان

آموزشگاه استثنایی شمیم آبادان
 

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 28 مهر1389 توسط شمیم
روز دوشنبه 26 مهرماه به درخواست مدیریت آموزشگاه هیئتی 11 نفره از مجموعه ی سرپرستی بانک صادرات آبادان به مناسبت روز میلاد ثامن الحجج ؛ حضرت رضا (ع) به مدرسه ی ما آمدند و علاوه بر آشنایی با نحوه ی کار با کودکان استثنایی ؛ کمک های نقدی خود را نیز در اختیار انجمن اولیا و مربیان قرار دادند که این حرکت زیبا و انسان دوستانه ی آن بزرگواران مورد توجه اولیا و مربیان قرار گرفت.

اجرهم عندالله


نوشته شده در تاريخ شنبه 24 مهر1389 توسط شمیم

در روز پنجشنبه 22 مهرماه به مناسبت روز جهانی عصای سفید مراسم با شکوهی در محل آموزشگاه برگزار گردید که حضور پررنگ خانواده ها و مدعوین گرمابخش این مراسم بود.

برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط دانش آموز نابینا حمزه آغازشد. سپس خانم قپانچی مدیریت آموزشگاه ضمن خیرمقدم به مدعوین در خصوص این روز مطالبی را ایراد نمود.

آنگاه آقای خزاعل که به نمایندگی از سوی امام جمعه ی محترم آبادان در مراسم حضور به هم رسانده بود در زمینه ی لزوم همکاری بیشتر اولیا با مسولان مدرسه برای حصول به نتایج قابل قبول تر در امر تربیت و تعلیم برای دقایقی سخنرانی نمودند. در ادامه مجری برنامه ازمدعوینی که تشریف داشتند تشکر کرد که از جمله : آقای پارسا از روابط عمومی پالایشگاه آبادان ، برنامه سازان تلویزیون آبادان ، مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه آوای خوزستان ؛مدیران محترم مراکز آموزش استثنایی شهرستان آبادان ؛ کارشناسان بهزیستی آبادان ؛اعضای محترم انجمن اولیا و مربیان و نیز معلمان و مربیان مرکز آموزش کودکان استثنایی شمیم قدردانی و خوش آمد گویی نمود.

سپس گروه سرود نابینایان با همراهی آقای علوانی ( از اولیا دانش آموزان ) به اجرای سرود پرداختند.

آنگاه از خانواده ی علوانی به عنوان خانواده یی نمونه و تحصیل کرده با وجود معلولیت در بینایی از سوی انجمن اولیا و مربیان تقدیر به عمل آمد.


اجرای برنامه نمایشی توسط اسماعیل ( ناشنوا) از جمله بخش هایی بود که تحسین همگان را دربر داشت.

در ادامه از حاضران پذیرایی شد و سپس هدایایی به دانش اموزان موفق نابینا از سوی مدرسه اهدا گردید.

لازم به ذکر است که گروه تلویزیونی صدا و سیمای ابادان دو روز بعد یعنی در روز شنبه بخشهایی از مراسم به اضافه ی مصاحبه با دانش اموزان  را در برنامه عصر گاهی خود ( بوارده جنوبی ) پخش نمود و در عین حال از خانواده ی آقای علوانی در برنامهی خود ( پخش مستقیم ) به عنوان مهمان استفاده نمود.

همچنین مسوولان هفته نامه ی آوای خوزستان قول دادند که در شماره اول آبان خود یک صفحه را به درج مطلبی در خصوص نابینایان اختصاص بدهد.

روابط عمومی پالایشگاه نیز قول مساعد داد که در تهیه دو دستگاه رایانه برای راه اندازی بخش آموزش نابینایان همکاری نماید.




نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 مهر1389 توسط شمیم

  تعلل در انجام دادن تکالیف

بیست دقیقه به آمدن سرویس کودک دبستانی شما مانده و او همچنان روی میز آشپز خانه مشغول نوشتن مشقهایش است.

 برای پر کردن سطرها کلمات را درشت می نویسد و یک خط در میان جملات را جا می اندازد.

این صحنه چند بار در طول سال برای شما تکرار می شود ؟

اغلب مادران در پاسخ به این سوال می گویند همیشه همینطور است!!!

کودکان مهارت زیادی در به تعویق انداختن زمان انجام دادن تکالیفشان دارند. اما اگر روش بعد انجامش میدهم ،همیشگی شود ،مشکلات جدی در مدرسه و کلاس درس ایجاد می کند.

کودکانی که مکرر انجام دادن تکالیف درسی را به تعویق می اندازند، در مقایسه با همسالان خود بیشتر مستعد افت تحصیلی هستند چون نمرات پایین تری می گیرند و یادگیریشان هم کمتر است.

خبر خوب برای مادران این است که این عادت ناپسند کودکان دبستانی را میتوان تغییر داد. ابتدا باید علل بنیادی آن را یافت و سپس برنامه مناسبی برای رفع آن طراحی کرد. به این ترتیب نه فقط عملکرد تحصیلی کودک ارتقاء پیدا میکند بلکه خودباوری و اعتماد به نفس او هم تقویت می شود.

اگر کودکی در انجام دادن تکالیف مدرسه اش تعلل می کند مطمئناً دلایل خوبی برای چنین کاری دارد .البته منظور دلایلی نیست که برای والدین پذیرفتنی باشد، بلکه دلایلی است که مشخص می کند چرا او می خواهد نوشتن مشقهایش را به عقب بیندازد.

دلایل به تعویق انداختن زمان انجام دادن تکالیف

شش دلیل معمول کودکان دبستانی برای به تعویق انداختن زمان انجام دادن تکالیف که توسط دکتر ریچارد برن فیلد نوشته شده است چنین است:

1-بی انگیزگی: شناسایی کودک بی انگیزه کار سختی نیست. او هیچ نگرانی خاصی برای انجام دادن تکالیفش ندارد از نتایج کارش هم واهمه ای ندارد و اصولاً مزایای انجام به موقع تکلیفش را نمی داند. این نشانه ها حاکی از بی علاقه بودن و بی میلی او نسبت به درس و مدرسه است. برای چنین کودکی موفقیت تحصیلی و کسب نمرات خوب جذابیت خاصی ندارد. این موضوع را می توان از رفتار و گفتار وی فهمید. بر خلاف برخی کودکان که سعی می کنند به هر نحوی مورد توجه بزرگترها قرار بگیرند، کودک بی انگیزه چندان به دنبال جلب توجه از طریق کسب نمره های درخشان نیست، بدتر آن که علاقه ای به یادگیری به خاطر خودش هم ندارد. 

2-احساس ضعف و ناتوانی: تصور کنید که نظافت یک ساختمان بلند را به شما محول کرده اند .درماندگی که شما احساس خواهید کرد مشابه احساس کودکی است که خود را در انجام تکالیفش ناتوان می بیند .خواندن کل کتاب یا انجام دادن تکلیف علوم ممکن است برای او مانند ساختن احرام ثلاثه باشد .چنین کودکی در حالی که همیشه در حال شمردن تعداد صفحات باقیمانده از تکالیفش یا تعداد مسایل حل نشده ریاضیاتش است، مرتب از درس و مدرسه شکوه می کند. والدین او می دانند که می تواند به جای یک وعده از آن ناله و گلایه از آن چه تصور کند تمام تکالیفش را به پایان برساند.

3-      تنفر از انجام دادن تکالیف: برخی افراد بهترین کارها را بعد از بقیه کارها انجام می دهند .ابتدا کاری را که به آن علاقه ندارند، از پیش پا برمی دارند.اما اغلب کودکان انجام دادن کارهایی را که نسبت به آن بی علاقه اند به تعویق می اندازند. اگر احساس کنند که خواندن کتابی خسته کننده است، آن را کنار می گذارند. به همین ترتیب چنان که تشخیص دهند انجام دادن تکلیف بی فایده و خسته کننده است ،از پرداختن به آن سر باز می زنند.

4-      بی نظمی: کودک بی نظم ممکن است در عین داشتن انگیزه و علاقه به کار تکالیفش را انجام ندهد. چنین کودکی هیچ گاه وسایلی را که برای انجام دادن تکالیفش به آنها نیاز دارد ،در اختیار ندارد .او کتاب، دفترچه یادداشت یا خلاصه نویسی های خود را در مدرسه جا گذاشته و آنچه به همراه دارد چنان نامنظم و در هم ریخته است که امکان استفاده از آنها وجود ندارد. تعمیرکاری را در نظر بگیرید که هیچ وقت یادش نمی آید ابزار کار خود را به همراه ببرد چنین فردی تمام روز را از دست می دهد زیرا سعی میکند برای یافتن آنها به این جا و آن جا سرک بکشد در آخر روز هم خسته در همان جای اول مانده است .چنین وضعیتی در مورد کودکی نیز که مجبور است مدام در میان انبوه کاغذها بگردد یا میز بهم ریخته اش را مرتب کند صادق است.

5-      کمالگرایی: انجام دادن تکالیف درسی برای برخی کودکان سخت است. چون می ترسند نتوانند آنها را کامل انجام دهند. در نظر چنین کودکانی ناقص انجام دادن تکالیف مانند انجام ندادن آنهاست. زیرا مواجهه با انتقاد و سنجش عملکرد را دشوار می بینند. آنها از ترس این که نتوانند بهترین شوند دست به هیچ کاری نمی زنند. کم نیستند کودکانی که به دلیل کمالگرایی به جای آن که شانس خود را در رسیدن به آرزوهایشان امتحان کنند ،دست از تلاش برمی دارند و شکست را می پذیرند.

6-      نافرمانی: کودک ناسازگار برای لج بازی با والدین خود انجام تکالیفش را به تعویق می اندازد. ممکن است باور این گفته سخت باشد اما چنین کودکی با بی قیدی تمام رفتار می کند تا عملکرد ضعیفش در مدرسه والدینش را آزرده کند .بی توجهی کودک سرکش و نافرمان به انجام دادن تکالیف ممکن است اعتراض آشکاری نسبت به شرایط پر اضطراب خانه باشد. در این نوع بی اعتنایی به انجام تکالیف خود کودک بیشترین آسیب را می بیند. در واقع کودک ناسازگار عصیانگری است که دلایل رفتار خودشکنانه اش را نمی داند .مشاوره روانشناسی با چنین کودکانی به آنها کمک می کند تا بینش خود را نسبت به شرایط تغییر دهند و درک کنند که با عملکرد ضعیف در مدرسه خواسته اند والدین خود را تنبیه و سر افکنده کنند.

غلبه بر عادت تعلل در انجام دادن تکالیف

هر چند که عوامل شش گانه فوق متداولترین علل تعلل کودکان در انجام دادن تکالیف هستند، همه ی کودکان را نمی توان دقیقا مشمول یکی از آنها دانست .

1-کودک را زیر نظر بگیرید: بدون آن که دقیقاً مشکل را بشناسید موفق به حل آن نخواهید شد. مدتی را به زیر نظر گرفتن روش و الگوهای تفره رفتن کودک خود اختصاص دهید. ببینید که چگونه چرا و چه زمانی این عادت بروز می کند فکر کنید که کدام یک از این شش عامل در مورد کودک شما صدق می کند و آیا مسایلی نظیر جدایی والدین و یا تغییر محل زندگی با این قضیه مرتبط است.

2-      با او مهربانتر باشید: همچنان که احتمالاً تجربه کرده اید مجادله و غر زدن هیچ کمکی به شما نمی کند. به جای سرزنش تلاش کنید که با نیاز او برای اجتناب از کار همدلی کنید. همچنین با او در مورد پیامدهای این عمل همدردی کنید حتی اگر خود او مسبب آنها بوده باشد.

3-      او را در کارها مشارکت دهید: برنامه ای که به جای حمله کردن به کودک او را مشارکت می دهد ،بهترین برنامه است .در یک لحظه ی خوشایند با لحنی خودمانی به کودکتان بگویید: ما چه کار میتوانیم بکنیم که تو به موقع تکالیفت را انجام بدهی ؟از او بپرسید که آیا هر یک از شش عامل یا حتی عوامل دیگر علل تعلل او است؟ این نوع برخورد به کودک امکان میدهد که در روند رسیدن خودش به موفقیت سهیم شود.

4-      ریز ریز پیش بروید: برنامه یا طرح خود را به اجزای کوچک و انجام شدنی تقسیم کنید .هرگز کودک را یکباره و به مدت طولانی سر درس و تکلیف ننشانید. به جای این کار برای او اهداف واقع گرایانه تعیین کنید. مطمئن باشید که موفقیتهای کوچک و کم اهمیت در این زمینه سریعترین راه برای ایجاد تغییرات دراز مدت و دایمی است.

5-      کمک بگیرید: شاید برای برطرف کردن مشکل بی توجهی کودک به انجام دادن تکالیف مدرسه به دریافت کمکهای خاصی نیاز داشته باشید. به یاد داشته باشید که سطح پایین به هرجوری ممکن است ناشی از مشکلات یادگیری خود کودک باشد .معلم کودکتان را در جریان بگذارید .همچنین به خاطر داشته باشید که افسردگی و اضطراب ممکن است علت این رفتار کودک باشد. خوشبختانه برای هر دو این مشکلات درمانهای موثری وجود دارد. به علاوه فرار از انجام دادن تکالیف مدرسه در منزل می تواند ناشی از مشکلات خانگی باشد مثل:مشاجره ، دعوای والدین و نبودن قانون و نظم در خانه. اگر از وجود چنین مشکلاتی در محیط خانه آگاه هستید به خاطر خودتان و فرزندتان از مشاور یا روانپزشک کمک بگیرید.

6-      الگوی خوبی برای او باشید: اگر در خانه اهمال کار و بی توجه هستید، به خصوص در اموری که فرزندتان از شما توقع توجه دارد، مانند امضا کردن به موقع رضایتنامه او برای شرکت در یک اردو گروهی ممکن است کودکتان تلافی آن را به شکل تعلل در انجام دادن تکالیف درآورد. زندگی در خانه بی نظم و شلوغ نیز ممکن است باعث کندی کودکان در انجام تکالیف درسیشان شود.

7-      صبور باشید: ترک هر عادتی هم برای کودک و هم برای والدین او دشوار است .توقع نداشته باشید که یک شب راه صد ساله طی شود و کودکتان از یک فرد وظیفه نشناس به دانش آموزی زرنگ و پر کار تبدیل شود. از طرف دیگر ممکن است او نا امیدی شما را نشانه شکست قلمداد کند و در نتیجه دست از تلاش بردارد.

تهیه کننده خانم نجفی

مرکز آموزش استثنایی شمیم – آبادان


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 مهر1389 توسط شمیم

    انشا مرحله نگارش فعال (خلاق) است که خود هدف غایی آموزش مهارت نوشتن می باشد.
    در برنامه آموزش دبستانی نقش انشا این است که فرصتهای لازم را برای دانش آموزان جهت یادگیری مهارتهای متنوع نوشتن فعال فراهم کرد. برای رسیدن به این هدف روشهای زیادی وجود دارد. یکی از این روشها ، روش مراحل نگارش  است .این روش بر این نظراستوار است که باید دانش آموزان را از فرایند های نوشتاری آگاه کرد.                                                                             
   
   فرایند نوشتار شامل سه مرحله است:
   الف) مرحله پیش از نگارش
   ب  ) مرحله نگارش
   ج  ) مرحله ویرایش و باز بینی
 
   الف) مرحله پیش از نگارش. در این مرحله دانش آموزان آمادگی لازم را برای نوشتن انشا به دست می آورند. این مرحله را مرحله“ برنامه ریزی “ می نامیم. دانش آموزان با مطالعه و مراجعه به اطلاعات و تجربیات خود آنچه را می خواهند روی کاغذ بیاورند مشخص کنند. در این مرحله می توان با ارائه منابع تصویری، نوشتاری، پرسش و پاسخ ، توضیح مفاهیم و... دانش آموزان را آماده انشا نویسی نمود.            

    ب) مرحله نگارش. در این مرحله معلم کلاس را به یک کارگاه هنری – آموزشی تبدیل می کند و با انتخاب موضوعی واحد یا چند موضوع، ضمن آموزش نگارش به دانش آموزان بر    “چگونگی نوشتن” آنان نظارت می کند و در حین کار ایرادات آنان را گوشزد می نماید. بدین ترتیب او به صورت واقعی و عینی در جریان عمل نوشتن شاگردان خود قرار می گیرد و در حقیقت در این مرحله تعامل معلم- شاگرد در فرایند تدریس- یادگیری به طور واقعی تحقق می یابد . همچنین به دانش آموزان اجازه داده می شود که با هم مشورت کنند و آزادانه به اظهار نظر و یاری یکدیگر بپردازند. بدین
ترتیب، کار گروهی و“ شیوه تدریس بحث و گفتگو” در کلاس به صورت یک گارکاه هنری- آموزشی به کار خود ادامه می دهد.

   ج) مرحله ویرایش و بازبینی. در این مرحله دانش آموزان به کمک معلم ( بتنهایی یا به صورت گروهی ) به بازبینی و ویرایش انشاهای خود می پردازند . در مرحله مذکور متن از لحاظ انتخاب وازکان مناسب، مناسب بودن جمله ها و ساماندهی مناسب  پاراگرافها ، علائم نقطه گذاری و نشانه گذاری، پروراندن مناسب محتوا و ... بازبینی می شود و در عین حال ضمن اصلاح انشاهای نوشته شده ، اشکالات نوشتاری دانش آموزان هم آشکار می شود که این امر به معلم اجازه می دهد برای رفع آنها تمرینات مناسبی در نظر گیرد.

تهیه کننده : حمیده عبداله اصلیان

منبع : روش تدریس زبان فارسی

تالیف : دکتر بهمن زندی

 















نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 مهر1389 توسط شمیم

ام اس (M S)

 ام اس چيست؟ ام اس هنگامي در بدن آغاز مي‌شود كه گلبول‌هاي سفيد كه نقش دفاعي در بدن دارند به ميلين كه حفاظتي براي رشته‌هاي عصبي است و كمك مي‌كند كه پيام‌هاي الكتريكي با سرعتي چندين برابر منتقل شوند، بجاي يك عامل بيگانه حمله مي‌كنند و هر بار كه اين گلبول‌ها به رشته‌هاي اعصاب مربوط به يكي از اندام‌هاي بدن حمله كنند، آن اندام دچار مشكل مي‌شود.

انواع ام اس

 شايد بتوان گفت دو بيمار ام اس را نمي‌توان يافت كه چگونگي شروع و ادامه بيماريشان شبيه هم باشد ولي در كل بيماري ام اس را مي‌توان به چهار دسته‌ اصلي تقسيم كرد.

1- ام اس خوش‌خيم (Benign MS) كه در اين نوع فقط تعداد كمي حمله رخ مي‌دهد كه اين حملات نيز معمولا با بهبودي كامل همراه است. اين نوع ام‌اس در طي زمان بدتر نمي‌شود و معمولا موجب هيچ ناتواني ماندگاري نخواهد شد.

2- نوع عود كننده و فردكش يابنده (Relapsihg Remitting MS ) كه اكثر مبتلايان بيماريشان را با همين نوع آغاز مي‌كنند و به اين صورت است كه در آنها هر حمله بيماري، يك دوره آرام در پي دارد كه بيماران در اين مدت مشكلي ندارند، حمله‌ها نيز معمولا غير قابل پيش‌بيني‌اند.

3- نوع پيشرونده ثانويه (Secondary Progressive MS ) ، اين دسته مي‌توان ادامه نوع قبلي دانست يعني پس از چندين سال حمله‌ و آرامش بيمار به حدي مي‌رسد كه بدون وجود دوره‌هاي واضحي از حمله با گذشت زمان ضعيف‌تر مي‌شود.

 4- نوع پيشرونده اوليه (Primary Progressive) در اين نوع بيماري هرگز حالت‌هاي عود يا فروكش را ندارند و از همان حالت ممكن است هر زماني متوقف شود يا همچنان بدتر شود.

 علائم و مشكلات شايع در ام اس

 تظاهرات و سير بيماري ام اس از شخصي به شخص ديگر متفاوت است. چشم‌ها نيز معمولا اولين و شايع‌ترين عضو درگير هستند، قدرت بينايي نيز معمولا در اشخاصي كه درگيري چشمي داشته‌اند تا حدي كاهش مي‌يابد. اندام‌هاي دست و پا نيز ممكن است دچار مشكلات حسي و حركتي شوند مثل احساس كرختي، به خواب رفتگي يا سوزن سوزن شدن، اشكال در راه رفتن و حركات اداري ديگر را مي‌توان نام برد. گوش‌ها گاهي دچار مشكلاتي نظير وزوز يا كاهش شنوايي مي‌شوند. احساس نياز مكرر به دفع ادرار، بند آمدن و احتباس ادرار، بي‌اختياري در دفع ادرار و بالاخره كاهش ميل و توانايي جنسي از مشكلاتي هستند كه در دستگاه ادراري - تناسلي بيماران به وجود مي‌آيند. از دست دادن تعادل هنگام راه رفتن خصوصا در تاريكي ممكن است به خاطر درگيري مخچه باشد به جزء اين موارد مي‌توان به مشكلاتي نظير تمركز حواس و گاهي بي‌حواسي، اضطراب، افسردگي، احساس درد در ماهيچه‌ها، اشكال در سخن گفتن، اشكال در اجابت مزاج اشاره كرد. گروهي از عوامل مي‌توانند زمينه ساز ايجاد مشكلات جديد باشند كه از آنها مي‌توان به گرما و رطوبت، وزرش‌هايي كه حرارت بدن را بالا مي‌برند، تب و مهمتر از همه اينها فشار روحي و عصبي كه استرس رواني مي‌گويند.

ام اس و فيزيوتراپي

 يكي از مشكلات اصلي ما، ضعف و محدوديت در حركت است كه از طرفي به علت درگيري قسمت‌هاي حركتي در مغز و نخاع و از طرف ديگر به علت كم حركت شدن خود بيماران كه به يكي از اين عوامل مربوط مي‌شود؛ افسردگي و بي‌حوصلگي، ترس از افتادن و كم بودن تحرك داراي عوارضي مانند كوتاه و ضعيف‌تر شدن عضلات ، زخم بستر، يبوست و ... تفاوت بيماران ام اس با افرادي كه بعد از شكستگي و باز كردن گچ نيازمند به فيزيوتراپي هستند، در اين است كه فيزيوتراپي بيماران ام اس ، براي مدت نامحدودي صورت مي‌گيرد. منظور ما از انجام حركات فيزيوتراپي رسيدن به وضعيت بهتر جسمي و روحي است.

 چه بخوريم؟

معمولا زماني كه فرد بيمار شد بعد از اين كه به دنبال دارو و درمان رفت به فكر مي‌افتد كه چه مواد غذايي استفاده كند و از چه غذاهايي پرهيز كند. تاكنون هيچ رابطه مشخص بين مواد غذايي و ام اس پيدا نشده است، حالا كه مي‌دانيم بوسيله رژيم غذايي نمي‌توان ام اس را درمان كرد ولي با يك برنامه‌ريزي خوب غذايي مي‌توانيم از يكسري عوارض بيماري جلوگيري كنيم. به عنوان مثال استفاده كافي از ميوه‌ها و سبزيجات علاوه بر تامين درصد بالايي از ويتامين‌هاي ضروري مي‌تواند به بهتر كار كردن دستگاه گوارش و جلوگيري از يبوست كمك بسزايي كند. ما مي‌توانيم آزادانه غذاهاي متنوعي مصرف كنيم و يا از هر برنامه غذايي كه مي‌پسنديم پيروي كنيم به شرطي كه حاوي مواد اصلي و ضروري بدن باشد. اين مواد شامل پروتيئن‌ها، هيدرات‌هاي كربن (نشاسته و قند)، چربي‌ها، ويتامين‌ها و املاح مي‌باشد. طبق جدول پيشنهادي انجمن ام اس آمريكا براي يك رژيم غذايي متعادل، بهتر است بخش اصلي غذا از هيدراتهاي كربن و سپس ميوه‌ها و سبزيجات، گوشت و سرانجام كمترين سهم آن از چربي‌ها باشد.

درمان ام اس

 داروهاي موجود براي درمان ام اس از نظر كاربرد به سه گروه اصلي تقسيم بندي مي‌شوند،

1- براي حملات بيماري، در اين دوره زماني معمولا به صورت تزريقي وريدي و يا خوراكي تجويز مي‌شوند و معمولا طول هر دوره بين چهار تا هفت روز طول مي‌كشد. از اين مواد، متيل پردنيزولون (سولومدرول يا دپومدرول) بيشتر به كار مي‌رود و به جز آن از دگزامتازون، پروفيرون، بتامتازون هم استفاده مي‌شود.

 2- براي كنترل علائم بيماري: بيش از 30 داروي مختلف به اين منظور به كار مي‌روند، مثلا از آمانتادين براي كم كردن اختلالات حركتي و از باكلوفن براي مقابله با سفتي عضلاني (اسپاسم) استفاده مي‌شود.

 3- براي كنترل دوره بيماري: براي اين منظور سه دارو وجود دارد كه دو عدد از آن‌ها از دسته اينترفرون‌ها هستند، اينترفرون‌ها مواد پروتئيني هستند كه به طور طبيعي در بدن براي مقابله با بعضي عفونت‌ها توليد مي‌شوند.

 اين سه دارو عبارتند از:

1- اينترفرون بتا، يكA (آوونكس) 2- اينتروفرون بتا، يك B (بتاسرون)، 3- گلاتيرامراستات (كوپاكسون)

 از روش‌هاي درماني ديگر مي‌توان به تاثير خوب بعضي از اين روش‌ها دقيقا اثبات شده است: مانند كاردرماني، فيزيوتراپي، گفتاردرماني و ماساژ . اما روش‌هايي ديگري هم هست كه بيماران نتايج خوبي از آن گرفته‌اند، مثل مديتيشن ، يوگا، هوميوپاتي، انرژي درماني و ....

چه كساني ام اس مي‌گيرند؟

هنوز چگونگي شروع ام اس دقيقا مشخص نشده است ولي امروزه دريافته‌اند كه مثلا شيوع اين بيماري در مناطق مختلف دنيا با هم متفاوت است. به عنوان مثال در كشورهاي شمال اروپا و آمريكا و افرادي نيز كه پوست، مو و چشم روشن دارند شيوع آن بيشتر ديده مي‌شود ولي در سياه‌پوستان و ژاپني‌ها كمياب است. همچنين ام اس در خانم‌ها بيشتر از آقايان ديده مي‌شود و شروع آن معمولا در سنين 20 تا 40 سالگي است. در مورد اثر مهاجرت به ابتلاء به ام اس ديده شده در افرادي كه قبل از 15 سالگي به سرزمين ديگري مهاجرت كرده‌اند ميزان شيوع بيماري مانند ميزان شيوع آن در مردم سرزمين جديد است. اين بيماري بيشتر در كساني بروز مي‌كند كه شخصيت خاصي دارند چنين افرادي معمولا مسئوليت پذير ولي حساس هستند كه هنگام بروز ناملايمات خيلي خودخوري مي‌كنند.

  علی خوش نظر

  آموزگار مرکز آموزش استثنایی شمیم      

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 18 مهر1389 توسط شمیم


نوشته شده در تاريخ یکشنبه 18 مهر1389 توسط شمیم

نوشته شده در تاريخ شنبه 17 مهر1389 توسط شمیم
نوشته شده در تاريخ دوشنبه 12 مهر1389 توسط شمیم

كسب مقام نايب قهرماني كاركنان مدارس استثنايي خوزستان در مسابقات فوتسال

در چهاردهمين دوره مسابقات فوتسال كاركنان سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور که از تاريخ 22/6/89 لغايت 26/6/89 در شهرستان ملارد استان تهران در دو دسته ي اول و دوم برگزار شد ، تيم فوتسال كاركنان مدارس استثنايي استان خوزستان در دسته ي اول به مقام دوم دست پيدا نمود .

اين تيم در مسابقات مقدماتي در گروه دوم ابتدا با شهرستان تهران به نتيجه مساوي يك بر يك دست پيدا نمود و در بازي دوم با نتيجه 5 بر 2 گلستان را شكست داده و به عنوان سرگروه به دور دوم صعود نمود . در اين مرحله 2 بر يك استان يزد را پشت سر گذاشت ودر مرحله ي نيمه نهايي نيز 4 بر صفر تيم لرستان را مغلوب نمود .

 در ديدار فينال مجدداً با شهرستانهاي تهران روبرو گرديد در اين بازي با نتيجه 2 بر صفر شكست خورد و به مقام دوم دست پيدا نمود .

اعضاي اين تيم عبارتند از :

غلامرضا خيراله بياتياني (شوش) عبدالرضا خيراله بياتياني و مرتضي كلانپور ( دزفول) - غلامحسين سعيدي نژاد ( بهبهان ) محمد حسن كريمي ( زيدون ) عبدالرضا نصاري ( شادگان ) عباس حرداني (سوسنگرد) ايمان ازراش ( هفتگل ) حجت عين الوند ( انديمشك ) .

مربي و سرپرست : محمد رضا سروري.

كسب مقام دوم تيمي توسط دانش آموزان دختر كم توان ذهني خوزستان  در مسابقات كشوري

      تيم دو و ميداني دانش آموزان دختر كم توان ذهني استان خوزستان در مسابقات كشوري كه در استان زنجان برگزار گرديد با كسب 2 مدال طلا، 2 مدال نقره  و يك برنز در مجموع امتيازات تيمي به مقام دوم دست پيدا کرد.

-        گلناز اورنگي از آغاجاري در موارد 1500 متر و پرش ارتفاع دو مدال طلا كسب نمود .

-         الهام مير عالي از انديمشك نيز توانست در پرش ارتفاع مقام دوم و در پرش طول مقام سوم را بدست آورد  

-         زينب عباسي قد از بهبهان در رشته ي 200 متر به مقام دوم و مدال نقره دست پيدا نمود.

مربيگري اين تيم را خانم اقدس بهمني از رامهرمز و سرپرستي اين تيم را خانم صديقه اميني فر از بهبهان بر عهده داشتند .

ضمناً تيم تنيس روي ميز دانش آموزان دختر كم توان نيز به مربيگري خانم معصومه يساني به مقام ششم كشوري دست پيدا نمود .

كسب مقام اول در مسابقات دو وميداني دانش آموزان سندرم داون توسط  استان خوزستان

      درمسابقات كشوري دو وميداني دانش آموزان دختر سندرم داون كه در استان زنجان برگزار شد ، دانش آموزان استان خوزستان با كسب دو مدال طلا در مواد 20 متر توسط معصومه باقري از مسجد سليمان و در 45 متر سرور موسي سرداري از انديمشك به مقام اول تيمي دست پيدا کرد.

مربيگري اين تيم را خانم الهام عميد نيا از مسجد سليمان و سرپرستي تيم خانم ربابه نصيري از انديمشك بر عهده داشتند .

 برگزاري نشست كارشناسان واحد آموزش اداره آموزش استثنايي خوزستان 

      به منظور نظارت بر اجراي برنامه هاي آموزشي در چارچوب پروژه مهر نشستی  با حضور كليه كارشناسان واحد آموزشي اداره اموزش و پرورش استثنايي خوزستان در تاريخ 29/6/89  برگزار شد .

     در اين نشست ضمن بيان ضرورت نظارت كارشناسان مربوطه بر حُسن انجام اين پروژه ، طرح ها و برنامه هاي سال تحصيلي 90-89 مدارس استثنايي استان مورد بحث و بررسي قرار گرفت  . 

 

 

 

توسعه مراكز اختلالات ويژه يادگيري در استان خوزستان

     با توجه به نقش موثر مراكز اختلالات ويژه يادگيري در كاهش افت تحصيلي و ترك تحصيل نمودن دانش آموزان ، 5 مركز جديد در سال تحصيلي 90-89 تاسيس مي شود . اين مراكز در مناطق و نواحي آبادان ، شوش ، ناحيه (2) اهواز و 2 مركز در شهرستان بهبهان تاسيس و مجوز لازم جهت فعاليت آنان از سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور اخذ گرديد . 

منبع: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور


نوشته شده در تاريخ دوشنبه 12 مهر1389 توسط شمیم
کاشت حلزون چند كاناله يك وسيله الكترونيكي پيشرفته است كه حس شنوايي را از طريق تحريك عصب شنوايي به افراد مبتلا به نقص شنوايي حسي - عصبي شديد تا عميق ؛ با حداقل سن ۱۲ ماه ؛ باز ميگرداند.


شرايط كانديد شدن براي عمل كاشت حلزون چيست؟

۱- سن ۱۸ ماه يا بيشتر
۲- افت شنوايي عميق دو طرفه
۳- عدم استفاده مطلوب از سمعك و يا ديگر وسايل كمك شنوايي
۴ - عدم هرگونه ممنوعيت پزشكي
۵- انگيزش بالا و داشتن انتظارات معقول
۶- شركت در برنامه هاي آموزشي تربيت شنوايي با تكيه برمهارتهاي شنيداري و گفتاري
چه عواملي در تعيين كانديداتوري فرد مورد نياز است ؟
ارزيابي هاي پيش از كانديداتوري عبارتند از :
۱- ارزيابي هاي شنوايي شناسي
۲- استفاده آزمايشي از سمعك
۳- معاينات پزشكي
۴- مشاوره روانشناسي
ميزان سودمندي عمل كاشت حلزون چه اندازه است ؟
۱- افزايش آگاهي از اصوات محيطي
۲- بهبود شناسايي اصوات گفتاري
۳- توليد و افزايش مهارتهاي لبخواني
اگرچه سطح موفقيت يك فرد نمي تواند قابل پيش بيني باشد ؛ اما استفاده دراز مدت از توانبخشي شنوايي ميتواند سبب بالا بردن موفقيت گردد. ضمنا بايد ياد آور شد كه سودمندي كاشت حلزون در ميان دريافت كنندگان متفاوت است.
عمل كاشت حلزون چگونه عملي است و عوامل خطر كدامند؟
عمل جراحي براي كاشت اجزاي داخلي دستگاه در حدود سه ساعت طول ميكشد و معمولا طي يك مرحله انجام ميشود . براي هر عمل جراحي ؛ خطرات بالقوه اي وجود دارد كه آگاهي از آنها مهم مي باشد. در اين ميان عوارض جانبي مختصري براي دريافت كنندگان كاشت حلزون گزارش شده است .
بعد از عمل چه مراحلي لازم است؟
قسمتهاي خارجي كاشت شده ؛ ۴-۶ هفته بعداز عمل متصل ميگردند و سيستم كاشت شده بر اساس نيازهاي هر فرد برنامه ريزي ميشود. آموزشهاي تربيت شنوايي تا زمان حصول نتيجه از وسيله كاشت بايد ادامه يابد.
دستگاه كاشت حلزون از چه قسمتهايي تشكيل شده است؟
۱-صدا از طريق ميكروفون در يافت ميشود ۲-صدا از طريق ميكروفون وارد آناليز كننده گفتار مي شود .۳-آناليز كننده صداها را آناليز و ديجيتالي كرده و به كدهاي مشخصي تبديل ميكند. ۴- سيگنالهاي كدبندي شده از طريق سيم مربوطه به انتقال دهنده خارجي منتقل ميگردد.
۵-انتقال دهنده اصوات ديجيتالي را از طزيق پوست به انتقال دهنده داخلي ارسال ميكند.
۶- قسمتهاي داخلي دستگاه ؛ اصوات ديجيتالي رابه اصوات الكتريكي تبديل ميكند
۷- سيگنالهاي الكتريكي از طريق الكترودهاي دستگاه به فيبرهاي عصبي منتقل ميشود.
۸- سينگلهاي منتقل شده از طريق عصب شنوايي به مغز انتقال مي يابد.


منبع : pezeshk.us 
.: Weblog Themes By Pichak :.



WebDarWeb

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک